wtorek, 20 grudnia 2011

Jak odżywiać włosy od wewnątrz?

Aby zrozumieć, jak ważna dla włosów jest prawidłowa dieta, trzeba uświadomić sobie dwie sprawy. Po pierwsze „żyjącą” częścią włosa jest jego cebulka, a wyrasta on z mieszka włosowego, do którego poprzez krew dostarczane są składniki odżywcze. Organizm musi mieć wystarczającą ilość składników odżywczych, by „nakarmić” włosy, ponieważ w kolejce po składniki odżywcze są one ostatnie w kolejce. Organizm najpierw odżywia organy kluczowe dla życia organizmu i zdarza się bardzo często, że włosy są niedożywione, przez co stają się słabe, wypadają, tracą blaski i sprężystość.

Dobre kosmetyki mogą jedynie pomóc w domknięciu łuski włosa, dodać im objętości i połysku na kilka godzin.
Niektóre maski nakładane na włosy i skórę głowy wprowadzają nieco składników odżywczych do mieszka włosowego, ale jest ich zbyt mało, by skutecznie poprawiły stan włosów. Należy zatem z myślą o włosach, jak i całym organizmie, odżywiać się tak, by każdego dnia były dostarczane wszystkie potrzebne minerały i witaminy.

Włos, aby był piękny i zdrowy potrzebuje bardzo różnych witamin i minerałów oraz białek, które stanowią materiał budulcowy. Można śmiało stwierdzić, że zalecenie specjalistów od żywienia, żeby warzywa i owoce spożywać pięć razy dziennie mają ogromny sens. W warzywach i owocach znajdują się zarówno witaminy i minerały w swojej naturalnej, a więc bezpiecznej dla zdrowia formie. Czy jednak ułożenie dla siebie dobrze zbilansowanej diety wymaga wizyty u dietetyka lub sięgania po fachową literaturę? Otóż, niekoniecznie. Warto jednak zapoznać się, w jakich produktach możemy znaleźć potrzebne włosom składniki.

Włosom potrzeba bardzo wielu witamin. Na pierwszym miejscu wymieniana jest witamina A, która w naturze występuje w formie karotenu. Witamina ta wbrew pozorom nie występuje jedynie w marchewce, ale znajdziemy ją w morelach, burakach, brokułach, kapuście, selerze, owocach dzikiej róży, w papryce czerwonej i zielonej, w pomarańczach. Oczywiście jeszcze w wielu innych warzywach i owocach znajdziemy tę witaminę w nieco mniejszych ilościach.. Jest ona też obecna w maśle, śmietanie oraz w serach i mleku.

Bardzo istotne dla włosów są witaminy z grupy B. Witaminy z tej grupy znajdziemy w różnych produktach:
B1 – w drożdżach, kaszy gryczanej, orzechach arachidowych, włoskich i laskowych, migdałach, a także w jajkach, pomidorach, kalafiorach, ziemniakach, kapuście, grejpfrucie, grochu, fasoli, płatkach owsianych, gryce oraz chlebie z mąki razowej,
B2 – w drożdżach, boćwinie, selerze, papryce zielonej, pietruszce, szpinaku, zielonym groszku, otrębach i zarodkach zbóż, w kukurydzy, kalafiorze, jabłkach,
B3 (niacyna) – w ziarnach słonecznika, orzechach, szparagach, jarmużu, szpinaku i brukwi i mące z pełnego przemiału,
B5 – w fasoli, kapuście, pyłku pszczelim, kapuście, kalafiorze, w jajkach, pietruszce, truskawkach, owocach cytrusowych, rybach słodkowodnych,
B6 – w marchwi, szparagach, ziemniakach, bananach, kaszy gryczanej, kapuście, orzechach i szpinaku,
inozytol, czyli witaminę B8 – w burakach, kapuście, kalafiorach, owocach cytrusowych, jarmużu, pełnych ziarnach zbóż, pomidorach.
Biotyna – w chmielu piwowarskim, w naturalnym ryżu, żółtku jaj, nerkach, wątróbce, grzybach, drobiu, owocach morza i soi.
Kwas foliowy – w marchwi, pomarańczach, pietruszce, ziemniakach i szpinaku.

Witamina C jest również potrzebna włosom,, a tę znajdzie się w: czarnej porzeczce, pomarańczach, kapuście, kiwi, pomidorach, agreście, żurawinie, czarnych jagodach, owocach dzikiej róży i jabłkach.

Witamina E także jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Znajdziemy ją w olejach tłoczonych na zimno, w pestkach słonecznika, migdałach, ryżu, szparagach, w brokułach, selerze, ciemnym chlebie.

MINERAŁY

Ich rola w budowaniu włosów jest ogromna. W wielu wypadkach niedobór tylko jednego minerału powoduje, że włosy tracą kondycję i słabiej rosną lub zaczynają wypadać. Bardzo ważny jest dla włosów krzem, który jest pierwiastkiem budulcowym włosa, a bardzo szybko organizm go traci, szczególnie, gdy człowiekowi przybywa lat. Krzem znajdziemy w daktylach, bananach, owocach morza, produktach zbożowych. Można także popijać herbatkę ze skrzypu polnego. Znajdziemy go w drobiu, żelatynie, w burakach czy pietruszce. Zaskoczy niektórych informacja, że bogatym źródłem krzemu jest naturalna woda źródlana.

Włosom potrzebne jest również:
Żelazo – znajdzie się je drożdżach, czerwonym mięsie, wątrobie, płatkach owsianych, pszenicy, ryżu, śliwkach, miodzie, orzechach, czekoladzie.
Magnez – znajdzie się go w burakach, owocach dzikiego bzu, cytrynach, malinach, siemieniu lnianym, w kaszach – jęczmiennej, gryczanej, manny, grochu, fasoli, koncentracie pomidorowym.
Potas – znajdzie się go w selerze, winogronach, pietruszce, ziemniakach oraz niemal wszystkie warzywa liściaste.
Wapń – kapusta, marchew, owoce dzikiego bzu, mleko i jego przetwory.
Cynk – jest w jabłkach, szparagach, marchwi, jarmużu, szpinaku i pomidorach.
Mangan – znajduje się w morelach, zielonej sałacie, pomarańczach, szpinaku, czarnej herbacie, figach, cebuli.
Miedź – jest w szparagach, czarnych i czerwonych porzeczkach, ziemniakach.
Siarka – jest w rzeżusze, jajkach, mleku, rybach oraz w warzywach strączkowych i kapustnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo wam dziękuję za każdy komentarz ! :*

Staram się odwiedzać i komentować wasze blogi :)

Jeśli spodobał Ci się mój blog zaobserwuj go, jeśli spodoba mi się Twój, również zaobserwuję . ;)