sobota, 7 stycznia 2012

Jak rzucić palenie i nie przytyć?


Mity na temat palenia
Większość palaczy uważa, że palenie papierosów mentolowych jest mniej szkodliwe. Nie jest to prawdą, ponieważ mają dokładnie tyle samo substancji toksycznych co zwykłe papierosy! Zawierają także główny składnik odpowiedzialny za uzależnienie, czyli nikotynę. Dodatkowo takie papierosy mają lepszy smak i w związku z tym zaciągamy się nimi głębiej, co powoduje, że głębiej wciągamy także szkodliwy dym tytoniowy i w rezultacie możemy ich także znacznie więcej wypalać niż zwykłych papierosów.
Kolejnym mitem na temat palenia jest przekonanie, że pomaga ono utrzymać pożądaną wagę. To fakt, że nikotyna wpływa na ośrodek łaknienia mózgu i skutecznie hamuje uczucie głodu. Przez papierosy palacz nie czuje jego smaku i nie czerpie z tego żadnej przyjemności.
Na czym polega uzależnienie
Specjaliści wyróżniają trzy kategorie uzależnienia:
- psychiczne - polega na trudności w kontrolowaniu używania danego środka uzależniającego. Objawia się ono wtedy, gdy w specyficznych sytuacjach życiowych - np. silnego stresu - osoba odczuwa przymus wypalenia papierosa i to odczucie dominuje nad wszystkimi pozostałymi.

- fizyczne - zapalenie papierosa działa pobudzająco i poprawia nastrój. Jest to związane z tym, że zawarta w nich nikotyna powoduje zwiększenie ilości wydzielania dopaminy, dającej uczucie przyjemności po wypaleniu papierosa. Jest to efekt krótkotrwały, a podtrzymać go sztucznie może jedynie nikotyna. Więc palacz pali po to, by nie odczuwać przykrych stanów związanych z tym, że brakuje nikotyny w jego organizmie. Efektem niezapalenia jest rozdrażnienie i zawroty głowy.

- społeczne - jest ono związane z przynależnością do grupy, w której palenie papierosów jest normą zachowania. Jest ono często przecież elementem rozmaitych spotkań towarzyskich czy pretekstem by zrobić sobie przerwę w pracy.

Jak rzucić palenie?
Nie ma jednego uniwersalnego sposobu gwarantującego powodzenie w rzucaniu palenia. Jeśli już się na to zdecydujemy, warto oczyścić mieszkanie i wyrzucić wszystkie zachomikowane paczki papierosów oraz popielniczki. Trzeba uprać firanki, zasłony żeby pozbyć się zapachu dymu papierosowego.
Wielu palaczy ma problem, czym zająć ręce po odstawieniu papierosów. Można przerzucić się na chrupanie marchewki, jabłek, jedzenie pestek dyni lub słonecznika, żucie gum. Ostatnie chęci zapalenia papierosa można zwalczyć poprzez intensywny wysiłek fizyczny. Na początek wystarczy rezygnacja z windy i wchodzenie po schodach, basen, siłownia.

„Wspomagacze” - czyli jak wesprzeć silną wolę
Na rynku jest wiele rozmaitych wspomagaczy. W aptekach można kupić gumy, inhalatory, plasterki, tabletki, które zastępują nikotynę z papierosów syntetycznym preparatem. Pomagają one w ten sposób pokonać objawy abstynencji, które pojawiają się, gdy przestaniemy palić. Ilość nikotyny dostarczana do organizmu w postaci gum czy plastrów zostaje stopniowo zmniejszana aż do całkowitego odstawienia. Wspomagacze pomagają pokonać chęć sięgnięcia po papierosa w najtrudniejszym okresie, czyli od 3 tygodni do nawet 3 miesięcy po odstawieniu papierosów.

Jak rzucić palenie i nie przytyć?
Jedną z głównych przyczyn powstrzymujących kobiety przed rzuceniem papierosów jest strach przed znacznym przybraniem na wadze. Faktem jest, że wiele osób walczących z nałogiem tyje, co jest związane z tym, że rzucanie palenia zwiększa percepcję smaków i zapachów - wiele potraw zaczyna nam po prostu smakować. W związku z rzuceniem palenia zwiększa się także zapotrzebowanie organizmu na wiele składników mineralnych oraz witamin. Po odstawieniu papierosów można mieć napady głodu. Spożywanie dodatkowych kalorii jest wywołane nie tylko przez wzmożone łaknienie, ale także potrzebę zajęcia czymś rąk. Uczucie głodu można niwelować, pijąc duże ilości wody mineralnej, soków owocowych lub jedząc małe, zdrowe przekąski, takie jak jabłka, marchewki czy niesłodzone jogurty. Powinno się także jeść o stałych porach.

Bardzo dobrym sposobem jest także zwiększenie aktywności ruchowej. W tym trudnym czasie zapewnij sobie odrobinę luksusu, zadbaj o siebie. Postaw na sen, który ma działanie regeneracyjne i uspokajające. Wypełnij swój czas - spotykaj się z dawno niewidzianymi znajomymi, umów się do kosmetyczki czy spędź wieczór z ulubioną książką. Pamiętaj, że rzucasz palenie dla siebie i to właśnie o twoje dobre samopoczucie tu chodzi.

Wsparcie bliskich
Warto porozmawiać z nimi o naszym zamiarze i uprzedzić, że w następnych tygodniach możemy być nieco rozdrażnieni i zdenerwowani. Z pewnością docenią starania w walce z uciążliwym nałogiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo wam dziękuję za każdy komentarz ! :*

Staram się odwiedzać i komentować wasze blogi :)

Jeśli spodobał Ci się mój blog zaobserwuj go, jeśli spodoba mi się Twój, również zaobserwuję . ;)