sobota, 14 stycznia 2012

Pięć zasad dla zdrowia - zasada U5

Zasada „5 U” to chyba najprostszy sposób na zachowanie zdrowia i urody. Nie wiesz, co się kryje pod tą tajemniczą nazwą? Urozmaicenie diety, umiarkowanie w jedzeniu, unikanie tłuszczów, soli i cukru, uregulowanie pory zjadanych posiłków oraz uprawianie sportów.

Urozmaicenie
Aby nie dopuścić do powstania niedoborów niezbędnych pierwiastków, należy w codziennym jadłospisie uwzględnić zarówno produkty zbożowe, warzywa i owoce, a także mleko i jego przetwory oraz produkty dostarczające pełnowartościowego białka. Co ważne, zasada urozmaicenia powinna dotyczyć każdego posiłku.

Umiarkowanie
Nadwaga i otyłość to nie tylko problem estetyczny, ale również choroba. Każdy kilogram nadwagi zwiększa ryzyko schorzeń takich jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia i nowotwory.
Nie ma niestety diety, która umożliwiłaby szybko, i na stałe, zrzucić nagromadzone latami kilogramy. Dieta powinna eliminować popełniane błędy, eliminować szkodliwe produkty, proponując na ich miejsce korzystne zamienniki.

Unikanie - tłuszczów, cukru i soli
Zaleca się ograniczenie spożycia tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, i produktów obfitujących w cholesterol.
Warto wiedzieć, że tłuszcze spożywane są nie tylko w formie „widocznej" (masło, olej, margaryna, smalec), ale również w formie „niewidocznej", zawartej w potrawach i produktach (mięso, sery, ciasta, kremy).
Cukier nie dostarcza żadnych niezbędnych składników odżywczych, jest natomiast źródłem „pustych" kalorii. Warto nauczyć się dawkować słodycze. Spróbuj w chwili „ataku głodu" sięgnąć po kilka rodzynek, figę lub morelę suszoną zamiast batonika.
Sód zawarty w soli odgrywa ważną rolę w procesach metabolicznych, zachodzących w organizmie. Jednak jego zbyt wysoki poziom w diecie może przyczyniać się do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 1 płaskiej łyżeczki. Sól jest dodawana w dużych ilościach podczas produkcji konserw, wędlin, serów, kiszonek, wędzonek, marynat, a także zup w proszku i niektórych przypraw. Zaleca się zastępowanie tradycyjnej soli, dostępnymi na rynku solami niskosodowymi lub ziołami.

Uregulowanie

Jedz regularnie, każdy dzień rozpoczynaj od śniadania!
Lepiej spożywać niewielkie posiłki, a często, np. 5 razy dziennie. Małe, ale częste posiłki sprawiają, że dostarczona energia zostaje w całości zużyta. Przy jednym obfitym posiłku kalorie przekształcają się w warstwę tłuszczu.

Uprawianie

Sama, nawet najzdrowsza dieta, nie wystarczy. Staraj się ćwiczyć codziennie lub chodzić na długie spacery, bez względu na to, czy chcesz zrzucić nadwagę, czy tylko utrzymać dotychczasową formę.

i ostanie U jak UŚMIECH

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo wam dziękuję za każdy komentarz ! :*

Staram się odwiedzać i komentować wasze blogi :)

Jeśli spodobał Ci się mój blog zaobserwuj go, jeśli spodoba mi się Twój, również zaobserwuję . ;)